søndag den 6. oktober 2013

Husmortricks

 

Jeg har været en rigtig flittigmaren i køkkenet i denne her uge. Som tidligere skrevet så er kødgryderne et af mine mit frirum midt i al læsningen, og da det har været lidt presset på studiet, har jeg været tilsvarende aktiv derhjemme. Det er sådan set meget fint, især for vores fryser, der er ved at være fyldt godt op.

Masser af gode efterårsråvarer til suppen, der
bliver skøn at kunne tage op på de travle dage
Fredag lavede jeg en kæmpe portion grøntsagssuppe af ovnbagte squash, løg, aubergine, hvidløg og tomater. Grøntsagerne skæres groft og bages ved 180 C i ca. tre kvarter. Hele herligheden simrer efterfølgende sammen med flåede tomater, kokosmælk og hønsebouillon, inden det får en tur i blenderen. At grøntsagerne bliver bagt inden giver en helt fantastisk smag!

Og så var jeg ret smart til det der med at portionsanrette. Manden og jeg blev enige om, at en liter suppe ville være god mængde til aftensmad, og da vi har et decilitermål, der kan rumme præcist én liter, var det ingen sag at hælde den afkølede suppe på poser. Jeg puttede simpelthen posen inden i målebægeret og vupti, en enkelt liter suppe per pose - og ingen ekstra opvask...

Så nemt kan det gøres...

Ud over suppen har jeg også lavet græskarpuré. Det kan eksempelvis bruges i suppe, kødsovs eller i bagværk, og der er bare et eller andet med græskar og efterår. Måske mest fordi jeg har boet i USA, hvor man virkelig går all in på græskar på denne tid af året.

Og så er de fiiiine i farverne!
Juli, bloggeren bag paleOMG, postede denne opskrift på Pumpkin Chocolate Chip Muffins, hvor man netop skal bruge græskarpuré, og i stedet for at købe det i dyre domme (og über forarbejdet) kan det gøres relativt nemt derhjemme. Det kræver lidt armmuller at angribe sådan et græskar, men det HAR vi jo! Jeg fulgte fremgangsmåden fra denne her hjemmeside og bagte græskarstykkerne i en lille time ved 170 C.

Puréen fordelte jeg i silikonemuffinforme, inden jeg kom den i fryseren. På den måde kan man tage netop den mængde græskar op, som man har brug for, i stedet for at stå med en kæmpe frossen græskaris og klø sig i nakken. Når puréen er frossen, tages formene af, og græskaren puttes i en pose med genluk og - nu frosset enkeltvis - tilbage i fryseren. Det er dæleme smart! Point til Husmor Stine! Nu mangler jeg bare at få testet opskrifter af, mums.

Sidst men ikke mindst går det fremad på møbelsiden her i vores lille hjem. Vi har fået både sofa, fjernsyn og et fint afsætterbord til køkkenet i denne her uge. Det er næsten en helt ny lejlighed jo! Jeg føler mig mere og mere hjemme...

Man bliver bare en lille smule lykkelig indeni...
Double happiness tror jeg nu nok, vi kan sige!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar