tirsdag den 1. oktober 2013

Fyldte squash


Man har altså en del at se til som lingvistikstuderende, skulle jeg lige hilse at sige. Man begynder at se sproget og dets struktur på en helt andet måned efter at have fået skovlet omkring 200 nye begreber ind i hjernen. Nogle af dem hænger også fast. Det er heldigvis super spændende for det meste. Og man kan sove længe nogle gange ( = til klokken 8, hvis man er en Hjortdal)...

Man kan endda være heldig at vågne udhvilet, hvis man nu ikke lige var hende, som at det var, at der var den, som brugte de sidste timer i drømmeland oppe på at flygte. Vi blev nemlig forfulgt af en mærkelig mand, som satte i sprint efter os af og til, mens han sang. Truende åbenbart. Til sidst blev det for meget for min kære ægtemand, som resolut svang mig op på skuldrene og fes af sted - så kunne jeg sidde deroppe og sparke lidt ud efter vores forfølger eller daske ham med bacon (??). Heldigvis havde min faster en tandlægeklinik i nærheden, selv om vi var i Florida, og vi fik ham distraheret med en rodbehandling. Jøsses.

Emneskift: ("Ahem, så sender vi lige sovsen rundt", som vi siger i Thy...) Jeg er begyndt til CrossFit igen! Udråbstegnet er begejstret! Og det er vildt fedt, bortset fra at jeg ikke helt kan så meget, som jeg gerne ville, og at jeg har giga ondt i musklerne efter stort set hver gang. Men det er kanon at komme væk fra bøgerne og få arbejdet kroppen igennem - som ekstra bonus som studerende kan jeg endda gøre det i dagtimerne. Skønt! Begejstret udråbstegn nummer tre...

Retten her er nem at smække sammen med det kød og de grøntsager, du lige har i køleskabet. Den kombination, jeg lavede, harmonerede ekstremt godt i smag og tekstur, men lad være med at gå i spåner, hvis du lige mangler en ting eller to. Erstat det blot med noget lignende.

Aftensmad til 2-4 personer (alt efter sultenhed og salat on zhe zide)

Ingredienser

  • 2-3 squash
  • 1/2 løg, hakket
  • 1 spsk fedtstof (brugte andefedt, andbefalelsesværdigt!)
  • 1 pakke hakket kyllingekød, 450 g
  • 1 peberfrugt i tern
  • 3 forårsløg i ringe
  • 5 spsk fløde
  • 1/2 tsk salt
  • 1/4-1/2 tsk koriander
  • 1/2 tsk paprika
  • 1 tsk hvidløgspulver
  • evt. 50 g revet Gouda

De udhulede squashbåde

Fremgangsmåde

  1. Tænd ovnen på 180 C
  2. Smelt fedtstoffet og tilsæt de hakkede løg - lad dem svede stille og roligt i et par minutter
  3. Tilsæt kødet og brun det. Kyllingekød har en tendens til at klumpe lidt sammen, så brug en grydeske til at brække det fra hinanden
  4. Når kødet er gennemstegt tilsættes peberfrugt og forårsløg og steger med nogle minutter
  5. Tilsæt derpå krydderier og fløde og lad retten simre 5-10 minutter - hold øje med, at fløden ikke koger helt væk
  6. Mens kødet hygger sig i gryden, skæres squashene over på langs og udhules med en ske. Du kan også skære forsigtigt for med en kniv, hvis de er svære at håndtere. Fjern desuden begge ender. Der skal være omkring 1/2 cm tilbage af skallen hele vejen rundt (se billedet ovenfor). Gem indmaden til en anden dag; det kan fx blendes og tilsættes kødsovs eller suppe!
  7. Smag kødet til og tilsæt evt. ekstra krydderier - husk på, at squash er ret neutral, så der må gerne være skub på resten
  8. Fordel kødet i squashbådene i et ildfast fad
  9. Drys osten over og lad de fyldte squash bage ca. en halv time midt i ovnen. Prik evt. ned i kanten på indersiden af bådene med en gaffel for at se, om de er bagte - der må gerne være lidt bid, men de skal være møre uden at falde fra hinanden. Jeg gav desuden mine nogle minutters grill til sidst for ostens skyld
  10. Servér! Vi fik en hurtig gulerodssalat med tomat, hakkede saltmandler, rosiner og citronsaft til. Det var guld

Kommentarer


Det bliver debateret vidt og bredt, om ost/mejeriprodukter generelt bør indgå i stenalderkost. Der er en interessant artikel fra en af mine yndlingsbloggere her, hvis du gerne vil have en grundig gennemgang. Han siger ikke, at vi falder døde om af at spise mejeriprodukter, men at vi skal vælge dem med omhu og ikke mindst vælge kvalitet frem for kvantitet. Jeg brugte en revet økologisk Gouda fra Änglamark. 

Som sagt behøver du ikke være totalt pernitten omkring ingredienserne. Hakket oksekød smager også skønt, og du kan sagtens putte ærter, porrer, revet gulerod eller lignende i - men tænk over, om krydderierne går godt i spænd med ingredienserne. Det kunne eksempelvis være en mulighed at krydre med chili, basilikum eller oregano, hvis du vælger at bruge oksekød.

4 kommentarer:

  1. Hej Stine!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elin!
      Tak for det. Jeg har registreret mig og tilføjet jer på bloggen.
      Mvh. Stine

      Slet
  2. Ser fuldstændig sindssygt lækkert ud! Det vil jeg bestemt prøve kræfter med! Har for nylig opdaget squash - og er helt vild med det!
    God aften!
    Mvh Matilde

    SvarSlet
    Svar
    1. (Forsinket) Hej Matilde! Jeg håber at du fik prøvet opskriften, og at du kunne lide det :) Jeg er helt tosset med squash og bruger det gerne som rå erstatning for spaghetti eller ris :) God aften til dig også :)
      Kh. Stine

      Slet