torsdag den 21. februar 2013

Grøn pesto


Jeg synes selv, at jeg er et meget tolerant og hensynsfuldt menneske, der prøver på at sørge for, at alle har det godt. Og det er sjældent, at jeg bliver sådan-oppe-i-det-røde-felt-sur. Men i morges lykkedes det alligevel et af mine medmennesker at pisse mig fuldstændigt af. Så meget at jeg kørte forkert, fordi jeg skummede af raseri og tænkte på alle de grimme ting, jeg ville sige til ejeren af den sorte bil, der valgte at parkere klods op og ned ad vores førerside.


Beklager kvaliteten, men billedet blev taget med vredt rystende fingre og en mobiltelefon. Uuh, jeg sidder og bliver helt arrig igen. Hvorfor er det lige, at der er nogen mennesker, der synes, at det er helt okay at parkere sådan der? Hvordan fandenisguhelvede pokker havde han tænkt sig, at jeg skulle komme ind i min bil? Men det er måske ligemeget, fordi han er det eneste menneske i verden?
Heldigvis var pladsen på den anden side af vores bil tom, så jeg kunne åbne bildøren og møvre mig ind over passagersædet - bare for i min vrede at køre hen til lægen i stedet for supermarkedet. Verdensklasse start på dagen.

Jeg ved godt, at mine egne parkeringsevner ikke rækker usædvanligt langt. Det er jeg ofte blevet gjort opmærksom på. Min lillebrors kæreste roser mig -tvivlsomt- for at være den person, der kan parkere mest skævt inden for stregerne i en bås. Hvis jeg laver en Stine-parkering, så står jeg trods alt ud og tjekker, at bilerne ved siden af kan køre ud uden problemer. Du må i den anledning gerne bide mærke i den sølvgrå bils meget lige parkering. Jeg kan godt.

Al den aggressivitet gik ud over min blender, men resultatet blev ganske forrygende; i vores økokasse kom der friske gulerødder med top, og i stedet for bare at kyle toppene ud, tryllede jeg dem om til pesto. Smart.

Gulerodstoppe minder lidt om persille - de er bare mere bitre. Derfor brugte jeg halv gulerodstop og halv basilikum for at få en rundere smag. Egentlig ville jeg have lavet pestoen med pinjekerner, men vi var løbet tør, så det blev mandler i stedet. Jeg gad i hvert fald ikke ud at køre mere...


Til 2 dl grøn pesto

Ingredienser


  • 4 dl gulerodstoppe
  • 4 dl basilikum
  • 2-3 fed hvidløg
  • 1 dl olivenolie
  • 50 g ristede mandler
  • 30 g revet parmesanost
  • evt. 2-3 spsk vand
  • salt

Fremgangsmåde


  1. Hak mandler helt fint i en foodprocessor eller blender
  2. Pres hvidløgsfed ned til de hakkede mandler. Hvidløg er en smagssag, men det er bedre at starte ud med for lidt end for meget. Det er en svær smag at maskere efterfølgende
  3. Kom gulerodstoppe, basilikum og revet parmesanost ned i maskinen og kør ingredienserne sammen
  4. Tilføj olivenolie lidt efter lidt, helst mens maskinen er i gang. Jeg bruger gerne lidt vand også, men det er smag og behag
  5. Blend pestoen ind til du har fået den ønskede konsistens
  6. Smag til med salt
  7. Parker ordentligt!

Kommentarer


Brug pestoen med det samme, frys den ned eller opbevar den på køl i 1-2 dage.

Denne pesto smager dejligt for eksempel sammen med ovnbagt laks eller som et alternativ til tomatsovs på pizzaen. Der kommer et indlæg om en paleovenlig en af slagsen snarest.

Hvis du ikke lige har et par håndfulde gulerodstoppe, kan du bare fordoble mængden af basilikum og skifte mandlerne ud med pinjekerner, så har du en klassisk opskrift på basilikumpesto.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar